Tweede Wereldoorlog
Oprichting 10de Wing.
De periode Thunderjet
De periode Thunderstreak
De periode F-104G Starfighter
De periode F-16 Fighting Falcon
2. Oprichting 10de Wing.
12 juni 1951:
Het oude, verlaten militaire vliegveld van Kleine-Brogel wordt weer in bezit genomen, deze keer door de Belgische Luchtmacht. Dit kadert in een groot programma voor het uitbouwen van de Belgische Luchtmacht en haar basissen als gevolg van de slechter geworden politieke relaties met de Sovjet Unie (oorlog in Korea) in de Koude Oorlog.
09 juli 1951:
Met de nota AO46/51 van 09 Jul 51 worden de smaldelen (Smd) van de 10de Jacht Wing opgericht. In de nota wordt als oprichtingsdatum 01 Sep 51 opgegeven met daarbij de verschillende locaties: het 23ste Smd te Chièvres met de Spitfires XIV van één van de smaldelen van de 1ste Wing en het 27ste Smd te Florennes met de vliegtuigen van het 1ste smaldeel. Het 31ste Smd dient op 01 Okt 51 te Beauvechain opgericht te worden met het materiaal van het Auxilary Squadron (hulpsmaldeel). Verder vermeldt de nota dat de smaldelen in 1952 zullen uitgerust worden met de F-84 E met een later te bepalen vliegveld als nieuwe locatie voor de 10de Jacht Wing.
15 oktober1951:
Als gevolg van de (te) snelle uitbouw van de Luchtmacht wordt de planning regelmatig herzien: volgens nota AO59/51 moet het commandopersoneel van het 23ste , 27ste en 31ste nu op 08 Okt 51 naar Chièvres verhuizen. De rest moet tegen 01 Nov 51 in Chièvres aankomen. De piloten worden nu tot
01 Nov 51 afgedeeld bij het Aux Sqn te Beauvechain. De Spitfires en ondersteuningsmaterieel moeten geleverd worden door de 2de Wing.
05 november 1951:
Een reeks Spitfire XIV komt over naar Chièvres van de 2de Wing. Een tweede reeks zal vanaf maart 1952 vanuit het Arsenaal Wevelgem volgen om een piek van 26 toestellen te bereiken in juni 1952. De laatste “Spit”-uren worden neergeschreven in juli 1952. De laatste toestellen worden pas in november 1952 afgevoerd.